Oglasna sporočila nas spremljajo na vsakem koraku – na spletu, radiu, v revijah, časopisih, na televiziji in plakatih ob cesti, v trgovskih centrih … A ko gre za usmerjeno oglaševanje, torej, kadar je oglasno sporočilo osebno naslovljeno in je bila za dostavo sporočila potrebna obdelava določenih osebnih podatkov, imamo posamezniki pravice – neposredno trženje lahko omejimo oziroma ga prekličemo.
Pravna ureditev zakonitega izvajanja neposrednega trženja se razlikuje glede na to, prek katerih kanalov se neposredno trženje izvaja. Običajno se posamezniki z neposrednim trženjem srečujemo v obliki prodaje po pošti, telefonu in prek različnih elektronskih medijev (elektronska pošta, SMS ipd.). Verjetno se ob tem marsikdo vpraša, kje so dobili njegov naslov, elektronski naslov ali celo mobilno številko. To so podatki, ki jih pogosto zaupamo, ko želimo prejeti določene ugodnosti, opravimo nakupe, morda je vaša telefonska številka celo objavljena v telefonskem imeniku.
Področje neposrednega trženja po navadni naslovljeni pošti po novem Zakonu o varstvu osebnih podatkov (ZVOP-2) ni več posebej urejeno v zakonu, kar pomeni, da je dopustno, če je podana katera izmed pravnih podlag, ki jih določa Splošna uredba. Neposredno trženje po navadni pošti bi tako lahko bilo dopustno, če bi upravljavec predhodno pridobil vaše soglasje ali pa bi izkazal, da obstaja za pošiljanje oglasnih sporočil t.i. zakonit interes. Če bi se skliceval na zakonit interes, bi moral pretehtati, ali je taka obdelava nujna in upoštevati interese posameznika – prepričati se mora, da nad njegovimi zakonitimi interesi ne prevladajo interesi ali temeljne pravice in svoboščine posameznika. Tudi če so vaši osebni podatki javno objavljeni, mora upravljavec izkazati primerno pravno podlago in njihova javna objava še ne pomeni, da jih lahko samodejno uporabi za pošiljanje reklamnega gradiva.
Konkretna primera:
Tu so pravila nekoliko drugačna. Uporaba elektronskega naslova posameznika za neposredno trženje je dovoljena v dveh primerih:
V zadnjem primeru vam je trgovec dolžan že ob pridobitvi vaših osebnih podatkov (in nato ob vsakem sporočilu) ponuditi jasno in izrecno možnost, da brezplačno in preprosto zavrnete uporabo svojega elektronskega naslova za namene neposrednega trženja. Če uporabe ne zavrnete, vam trgovec lahko na ta e-naslov pošilja svoja oglasna sporočila.
Če ste pri spletnem trgovcu kupili knjigo in pri vpisu svojih kontaktnih podatkov niste že takoj prepovedali uporabe svojega elektronskega naslova za izvajanje neposrednega trženja, vam lahko spletni trgovec na vaš elektronski naslov začne pošiljati oglasna sporočila za svojo ponudbo. Seveda se lahko od takih sporočil kadar koli odjavite. Naslov, prek katerega lahko odjavo sporočite, mora biti preprosto dostopen. Če spletni trgovec ne upošteva odjave, lahko podate prijavo pri Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve (AKOS).
Zveni znano, ko prejmete klic z neznane številke, oseba na drugi strani pa vam ponuja določen izdelek ali storitev. Tudi v tem primeru gre za neposredno trženje, a če se izvaja po telefonu, je to dovoljeno le na podlagi soglasja. Pozor: kot soglasje se šteje tudi objava telefonske številke v telefonskem imeniku, če niste že sami označili, da vaše sicer javno objavljene telefonske številke ne dovolite uporabljati za klice, ki imajo komercialni namen (označba prepovedi komercialnih klicev).
Trgovec lahko torej vašo telefonsko številko za tržne namene uporabi le, če je predhodno pridobil vašo privolitev ali če je vašo telefonsko številko našel javno objavljeno v telefonskem imeniku, zraven pa ni bilo označbe prepovedi komercialnih klicev.
V primeru nezakonitega izvajanja neposrednega trženja, na primer, če ste:
potem lahko podate prijavo pristojni državni instituciji. Za kršitve pri izvajanju neposrednega trženja po navadni naslovljeni pošti lahko prijavo podate pri Informacijskem pooblaščencu. V primeru kršitve pri izvajanju neposrednega trženje prek drugih kanalov (elektronska pošta, telefon, SMS, MMS) pa lahko prijavo podate pri Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve (AKOS).
Pri vsakem izvajanju neposrednega trženja za izvajalce veljajo določena skupna pravila, in sicer:
Če ne želite biti tarča neposrednega trženja, ukrepajte. Sporočite prepoved konkretnemu trgovcu, ponudniku. Če prepovedi, odpovedi ne upošteva, podajte prijavo.
Članek je bil prvotno objavljen v reviji ZPStest v posebni rubriki #TiOdločaš. Informacijski pooblaščenec in Zveza potrošnikov Slovenije v sklopu projekta RAPiD.Si pripravljata serijo člankov o pomenu zasebnosti in pravicah posameznikov s področja varstva osebnih podatkov.
opomba: Spletna objava na www.tiodlocas.si je bila zaradi začetka veljavnosti ZVOP-2 naknadno posodobljena dne 28. 8. 2024.